Wednesday, May 26, 2010

Aku dan Kenangan (Trengganu Kita)

03/01/1983 jam 04:00 pagi .. Bas express Mara Mesra yang aku naiki telah sampai di perhentian bas Kuala Terengganau. Ini lah pertama kali aku menjejakkan kaki di negeri Terengganu.
[ Iklim - Blues Terengganu Kita ]


Pagi tu, sarapan tradisi terengganu yang pertama aku jamah ialah nasi minyak dengan lauk ayam gulai. Lokasinya sebelah kubur dekat bulatan penyu (Jalan Ladang)
Di sebabkan sedari petang perut aku tidak di isi apa-apa, jadi aku cakap lah dengan pak cik gerai tu .. ' boleh tambah nasi ngan lauk sikit tak pakcik?'. Pak cik tu jawab apa. 'Jangan tamok, doh habih kang mintok lah lagi'
Cih .. pakcik tu bukan tau aku tengah lapar.. tapi teguran pakcik tu ada kebenarannya, sebab sepinggan nasi minyak yang di hantar memang banyak.


Lokasi gambar dibawah ialah banglo Kuala Ibai, Kuala Terengganu.


Tepat jam 8 pagi, aku sudah berada di pejabat pendaftaran. Ramai juga peserta lain yang dah sampai. Seketika kemudian pendaftaran mula di buka.. aku pun mendaftar di salah sebuah meja.
Bila saja aku hulur surat tawaran tu.. termenung sekejab pegawai tu. 'Ini bungkus belacan ke ape?
Sebabnya, walau surat tu aku sudah seterika, ia tetap berkedut 1000. Aku senyum kambing je. nak kata apa.
Ingat lagi aku nama pegawai tu .. En. YUSOF Bin AYOP.

6 comments:

  1. Bro, aku dibesar kan di Terengganu.. Kuala Ibai la rumah aku, betol2 tepi sungai dekat jambatan Kuala Ibai tu.. Tahun 82 aku dah ada sana..

    ReplyDelete
  2. laa .. ye ke?
    dari Chendering menghala ke bandar, lepas je jambatan Kuala Ibai masuk ke kanan lorong pertama. Ada 6 banglo jadi tempat penginapan kita orang selama setahun kat situ..
    rumah hang yg banglo kayu berpagar tu ke?

    ReplyDelete
  3. Banglo berpagar kalau kat corner tu Haji apa ke ntah aku dah lupa nama dia, ank haji tu kawan aku, aku Taman Purnama, btol2 lepas jambatan masuk kiri..

    ReplyDelete
  4. Bro, banglo yg kau duduk tu, btol2 dpan sungai tu ke??

    ReplyDelete
  5. Banglo tu betul2 mengadap kuala. .. mmg nostalgia zaman2 ni. kalau lah boleh aku undurkan masa .. haha

    ReplyDelete
  6. Kalau tak silap aku ada bentengkan depan banglo kau tu.. Ada jeti buruk dulu kat situ, aku penah mandi kat jeti tu, air dalam, mandi bogel plak tu!! hahaha.. kenangan..

    ReplyDelete