Monday, May 24, 2010

Aku dan Kenangan (Asrama)



Selama 5 tahun (1979-1981) aku membesar makan nasi kawah di Asrama Doktor Latif (asrama Yayasan Selangor). Lokasinya di Persiaran Gurney, KL. Sekolah nya pula sekolah orang putih di puncak Bukit Nanas. Tapi 2-3 tahun lepas, aku ada ronda jalan tu, asrama nya dah tak ada pulak.. yang ada cuma tiang & laluan LRT ke Keramat. Di fahamkan, asrama baru sudah di bina di bandar Klang.


Pengalaman tinggal di asrama memang nenyeronokkan. Mula masuk tingkatan satu tu, aku tengok berebut abang-abang ni pilih budak-budak baru untuk di jadikan pet. Yang jambu & yang gebu, semua kena booking. Aku tak ada la terlibat ..
Time 'Hari Anikaragam' yang di adakan setiap pertengahan tahun pulak memang di tunggu-tunggu oleh semua pelajar. Masing-masing nak tunjuk skill. Lagu-lagu popular jadi pilihan untuk di persembahkan. Antara yang dapat aku ingat ialah lagu Quinary M - Cinta Palsu , Sweet Charity - Bagaikan Bermimpi dan D'llyod - Tak Mungkin. Kenapa ramai berebut nak buat persembahan ni? Sebabnya ramai pelajar perempuan dari Asrama Toh Puan Norashikin, Kg Pandan & Asrama Felda, Jln Semarak di jemput sekali. Tu yang semangat tu.
Tapi masa pelajar asrama felda buat persembahan, aku cukup berkenan ngan lagu ini Conway Twitty & Joni Lee - Don't Cry Joni.

Tahun bila dia orang buat persembahan, aku kurang ingat.
Antara pelajar felda yang aku kenal ialah Shamsudin Musa, Gulam Ahmad & Dollah.
Time hari biasa, kita orang memang kena belajar.. Lepas isyak sampai 12:00 malam. Di tingkatan lima, masa-masa ulangkaji tu aku masih terdengar-dengar lagu ini .. Alleycats - Seribu Bintang dan Flybaits - Kenangan Lalu. pakai radio transister je, beli di Chow Kit Road.
Antara lagu barat yang aku minat masa sekolah ialah KISS. Lagu KISS - I Was Made For Loving You memang aku simpan sampai sekarang. Samada aku minat ngan lagu dia orang atau poster-poster dia orang pun aku kurang pasti. Lain-lain lagu inggeris yang sering aku dengar masa sekolah dulu ialah Leo Sayer - When I Need You , Eruption - One Way Ticket dan Jason Donovan - Sealed With A Kiss.
Kalau ada duit lebih, sempat juga aku beli stem hari pertama di pejabat pos Jln Gurney.. dan masih lagi aku simpan sampai sekarang.
Sayang semua buku-buku sekolah sudah aku tohok mana entah, bag sekolah, wallet, lencana sekolah, kad raya asrama semua pun dah tak jumpa .. memang sayang.


Lepas SPM (Dicember 1981) aku merayau satu Selangor dengan Zainal Atin. Lokasi gambar ini ialah Istana Jugra, Banting . ..

1 comment:

  1. ya betul bro...saya pun tak tahu kemana tali leher,lencan sekolah(ada 2 yang plastik dan besi),buku2,beg dan lain2 lagi yang jadi nostalgia.Dah 25 tahun tinggalkan alam persekolahan.

    ReplyDelete