Sunday, May 23, 2010

Aku dan Kenangan (70an)

Ibu dan Ayah

ni gambar pengantin baru ibu & ayah aku. Gambar diambil di kampung aku, Kg. Parit Baru, Sabak Bernam, Selangor.. Tahun 1944
Nama ibu Maryaton bt Dasuki dan nama ayah aku Diran Hj Noor. Masa pengantin baru tu umur ibu 13 tahun dan ayah berumur 21 tahun.
Tapi ibu aku sudah meninggal pada 1975, masa tu aku dalam darjah 5 lagi. ALFATIHAH untuk arwah ibu.

Kenangan sepanjang zaman kanak-kanak aku antara 1971-1976 memang cukup banyak lagu-lagu lama yang sempat aku dengar dari radio Philips di rumah aku tu. Masa aku darjah satu (1971) ada 2 lagu yang sangat aku suka dengar ketika itu.
A. Romzi - Lagu Tiga Kupang dan S. Effendy - Penjual Roti
Dan muzik Ron Goodwin Orchestra ni pulak selalu kedengaran di radio waktu nak buka puasa atau sebelum masuk waktu subuh. Kalau bulan puasa, awal-awal lagi dah ke pekan.. beli 'ais gergaji' . Kalau waktu subuh memang aku masih dalam kelambu lagilah .. sementara tu ayah pergi masjid.
Dan masa aku darjah satu, ada satu kenangan yang tak boleh aku lupakan. Kisahnya begini: satu hari dalam kelas 1 Biru, cikgu kelas aku namanya Umar Ali mengedarkan beberapa keping gambar anak katak (berudu). Seketika kemudian cikgu pun bertanya pada semua murid " apa nama anak katak ini ?". Semua murid senyap, termasuk aku. Tiba-tiba cikgu bertanya soalan pada aku. "Omar sila jawab". Dengan penuh confidentnya aku pun bangun dan menjawab "KECEBONG cikgu .." (kecebong adalah bahasa jawa yg membawa makna berudu yakni anak katak). Semua murid diam. Aku rasa semua murid setuju dengan jawaban aku .. sebab mereka semua pun jawa macam aku. Jadi sila dengar lagu ini Dikir Barat - Crazy Frog.



Mbah Empon (Hajjah Masinah Bt Hj Abdul Karim)



Ini pulak mbah aku sebelah ibu. Asal dari Kg Magelang, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia. Di kampung semua kenal kalau sebut mbah Empon. Pandai urut dan menjadi rujukan dalam banyak perkara seperti hal-hal kenduri-kendara dll. Kalau time kenduri kahwin, mbah selalu ambil tugas bungkus lauk & berkat. Kalau tak jaga, lauk nanti tak cukup .. mbah meninggal pada Dec 1993 pada usia hampir 100 tahun.
Suami mbah pula bernama Mohamad Dasuki Bin Warsan. Asal kampung yang sama iaitu di Jawa Tengah, Indonesia.

Dalam era 70an teringat aku satu filem indonesia bertajuk 'Akhir Sebuah Impian (1973)' dengan membawa bersama satu kumpulan Favourites Group - Pesan Kakek . Abang aku pun banyak terpengaruh dengan budaya penyanyi indonesia ketika itu.
Seluar labuh sampai tutup kaki, rambut panjang. Nama elok-elok panggil Mariyon, dah tukar jadi Samolo. Yang seronok tu, petang-petang geng abang aku melaram dengan moto lambreta masing-masing. Orang Kampung panggil 'Geng Taucho' (ada la ceritanya zaman tu)
Juga lagu ini Titiek Sandhora & Mochsin - Dunia Belum Kiamat tak kurang popularnya di pendengaran telinga peminat tika itu. Tapi banyak juga lagu melayu yang aku tak boleh lupa, terutama lagu ini Kadir & The Breakthru - Pendekar Kung Fu dan juga penyanyi yang masih di kenali ramai sehingga kini M. Ishak - Kawanku Yang Lucu . Terkenang aku kawan-kawan Sekolah Kebangsaan Parit Baru (1976 darjah 6 kuning) .. terutama Samad Yahya B. Bahran, Mohd Zaki b Sulaiman Bakir, Rosmawati bt bani dan Siti Rohimi bt Hamedon. Apa khabar kalian semua agaknya?

No comments:

Post a Comment