Monday, May 24, 2010

Aku dan Kenangan (Lps SPM)

Lepas SPM (januari 1982) aku duduk rumah Kak Yati di Kg. Malaysia Jaya, Jalan Kuchai Lama. Disebabkan bosan duduk rumah, aku pun ikut kawan-kawan kerja di Carpet International. Di sini aku berkawan dengan sorang budak India ( namanya Prema). Yang seronok tu dia cukup suka dengar lagu melayu.. terutama lagu Alleycats - Andainya Aku Pergi Dulu. Gaji di sini kecik, tapi aku kerja ni pun saja suka-suka .. kata orang .. nak cari makan bang..
[ Din Beramboi - Cari Makan ].

Kerja susah, Tak kerja lagi susah. Tahan la 5-6 bulan aku kerja disini.
Behenti kerja Carpet International, Aku dapat kerja ngan Tabung Haji Jalan Ipoh. Masa tu pasar borong masih bertapak di belakang bangunan Umno wilayah tu. Dari Jalan Sungai Besi aku naik bas mini no 13 dan turun di Chow Kit Road.
[ Kembara - Bas no. 13 ]

Dari jejantas Chow Kit tu aku jalan kaki ke Tabung Haji. Pergi kerja ok lah, tapi bila petang masa nak balik tu.. pengalaman tunggu bas mini memang cukup menyakitkan jiwa. Apa tidak nya, aku tunggu bawah jejantas, bas berhenti depan Batu Road supermarket, jadi kerja aku pulak berkejar ngan bas..sampai-sapai bas dah penuh. Tunggu depan Batu Road, bas pulak berhenti bawah jejantas. Gitulah hari-hari. Sudahnya aku naik bas sri-jaya ke puduraya. Di puduraya lain pulak kisahnya, sampai je bas Tong Fong dari Sungai Besi di terminal puduraya tu, orang ramai berebut serbu,naik ikut pintu belakang, ikut tinggkap pun ada dan yang naik ikut tangga depan memang cukup ramai lah. Malas nak berebut, aku balik rumah lepas jam 7-8 malam.


Semakin hari aku tinggal di KL ni, semakin serabut fikiran aku rasakan. Sebenarnya kalau ada duit, semua boleh jadi.. Tapi dengan gaji RM450 sebulan, apa boleh aku buat?
[ Kembara - Duit ]

Tambang bas hari-hari, sarapan pagi, makan tengahari, joli sikit-sikit.. gaji habis gitu saja.
Belum cukup bulan aku dah pinjam duit arwah kak Yati untuk buat tambang pergi kerja.
Satu hari tu, aku dapat panggilan temuduga & IQ test untuk masuk satu Institut Latihan Kemahiran di Kuala Terengganu. Temuduga di adakan di See Hoy Chan Plaza, Jalan Raja Chulan..
jam 09:00 pagi.
Dalam 1000 orang yang hadir, cuma 16 orang terpilih. dan aku salah seorang yang bernasib baik itu. Lepas seminggu, surat tawaran pun sampai.. suruh lapor diri di pejabat latihan beralamat Bangunan Kesang, Jalan Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu pada 03-01-1983.
Dalam fikiran aku sudah terbayang ketenangan pantai yang indah di Terengganu. Lalu aku tunjuk surat tawaran tu ke arwah kak Yati. Arwah kak Yati buat-buat tak dengar apa yang aku cerita. Aku faham, dia tak setuju kalau aku pergi jauh.
Lagi 2 minggu tarikh untuk pergi, tak boleh jadi ni. Kena bincang betul-betul dengan kak Yati ni. Satu malam tu lepas balik surau, aku cakap sekali lagi pasal surat tawaran tu. Kak Yati kata ' tak payah pergilah Jang.. kerja saja elok-elok kat Tabung Haji tu' itu lah.. ini lah.
Hati aku cukup hiba, aku gumpal-gupal.. aku pijak-pijak.. lepas tu aku ambik dan campak surat tawaran tu ke tong sampah kat luar pintu.
Terus aku ambik selimut & bantal.. masuk tido.
Arwah kak Yati & suaminya hanya mampu diam saja aku buat begitu.
Sebenarnya aku tak tidur pun. Mana dapat tidur kalau hati tak tenteram. Dalam diam-diam aku bangun dan buka pintu dapor. masa tu dekat jam 03:00 pagi rasanya. Aku selongkar semula tong sampah kat luar tu. Ada lagi .. [ P. Ramlee - Pukul 3 pagi ]
Kerja aku lepas ni ialah cari seterika. Dah jumpa.. aku seterika semula surat tawaran yang yang dah renyuk tu.
Berasap-asap seterika tu bila terkena air mata aku yang jatuh menitik dengan banyaknya.
Esok di pejabat, aku hantar surat berhenti kerja dalam tempoh 2 minggu. Dan petang itu aku booking tiket bas ekpress Mara KL-Kuala Terengganu di medan Mara.




Gambar diatas aku bersama Amir Hamzah, kakitangan Tabung Haji bahagian acc. Gambar diambil di hadapan pejabat Tabung Haji jalan Ipon 1982.

No comments:

Post a Comment