Tuesday, November 17, 2009

Pelita Lama




Dulu-dulu orang gunakan pelita minyak tanah ni sebab masa tu tak ada lagi lampu elektrik. Tapi sekarang zaman dah berubah. Orang gunakan pelita ni untuk perhiasan je. Gantung di dinding buat tunjuk cantik-cantik. Nak beli di kedai pun susah nak jumpa lagi kedai yang jual pelita ni. Terpaksa keluar-masuk banyak kedai hardware ..
Satu hari tu aku masuk kedai hardware usang di pekan sini. Saja-saja tanya pelita dinding ni. Cina tu terus masuk ke belakang dan keluar dengan 2-3 biji pelita.
Semua saiz kecil. Tanya yang besar cina tu kata dah tak ada. Memang jarang kedai jual pelita ni sekarang katanya. Aku iakan saja sambil suruh bungkus satu .. emmm RM4 saja rupanya.



Jam 5:30 ptg anak aku balik sekolah agama. Suka dia tengok aku gantung pelita ni kat dinding. Suruhnya lagi aku beli minyak tanah, nak nyalakan pelita .. isssh ke situ pulak, aku diam kan je.
Ini lah budak zaman sekarang. 10 tahun baru jumpa sekali. Aku dulu sampai terbakar baju sebab hari-hari kerja pasang pelita tiap petang ..

1 comment:

  1. salam, jemput ke blog saya liacantiqcollections.blogspot.com

    ReplyDelete