Saturday, October 24, 2009

Lampu Gasoline


Beberapa minggu lepas aku balik kerumah abang ipar di Kg Langkas Tambahan, Puchong atas urusan kenduri kahwin. Jumpa la lampu ni (brand butterfly) atas reban ayam dalam keadaan tak terurus .. berhabok & berkarat. Jadi aku pun mintak izin untuk tolong bersihkan.
Sampai di rumah aku pun terus mula buat projek cuci karat guna autosol sampai berkilat macam 3/4 baru. Seminggu juga semua kerja baru siap.
Kalau dulu-dulu masa kampung aku belum masuk letrik, lampu gasoline ni la yang orang kampung pakai untuk terangkan rumah masa hari raya, kenduri kendara atau apa juga keraian ..
Sekarang semua tinggal kenangan. Yang ada pun di buang-buang. Tapi di indon pakai lagi lampu gasoline .. brand new pun masih ada.


Cover atas tu asalnya dah berkarat dan color putih, tapi lepas aku gosok .. aku spray color biru. Mula memang nak spray color putih semula tapi tin cat yang ada cuma color biru, aku pun spray je ..

Dan entah macamana masa sebok -sebok tengah kemas-kemas.. cermin kaca gasoline nya terhentak ke simen. Pecah laa .. adeh. Hati aku pun ikut retak.
Aku pun cepat-cepat start kereta .. pergi 5-6 kedai hardware sekitar pekan. Alhamdulillah ada satu kedai tu jual dengan harga RM10.00 sebiji. Sun brand .. ok la.
Dah siap pasang aku gantung semula.


4 comments:

  1. lampu pam. tinggal kt rumah kampong, dah kena rembat dgn org pun..

    ReplyDelete
  2. yg ni pun aku gantung kat luar pintu .. jangan hilang dah .. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..saya mempunyai 1 model butterfly trade mark ni..condition 9/10...jika siapa2 berminat boleh hubungi 0164083041-faizal (kedah)

      Delete
  3. Boleh share d mana boleh dapatkan sparepart gasoline...

    ReplyDelete